Over mij

Mijn foto
De Brabant-Collectie is in 1837 in 's-Hertogenbosch opgericht door het Provinciaal Genootschap van Kunsten en Wetenschappen in Noord-Brabant en wordt sinds 1986 beheerd door de bibliotheek van de Universiteit van Tilburg

maandag 2 mei 2016

DVD: Mijn gestolen jeugd

Regisseur Walter de Wit maakte in 2014 in het kader van 70 jaar Bevrijding Valkenswaard de documentaire 'Mijn gestolen jeugd'. Valkenswaard was de eerste Nederlandse plaats die door de Engelsen bevrijd werd tijdens Operatie Market Garden.
In de film laat de geboren Valkenswaarder plaatsgenoten vertellen over hun ervaringen, belevenissen en herinneringen gedurende de Tweede Wereldoorlog. Dit maakt het geheel tot een uniek document, omdat niet het grote verhaal, maar juist de kleine alledaagse dingen een beeld geven van de bezettingsperiode. Sommige geïnterviewden spreken met woede over het gemis van hun jeugdjaren, anderen hebben heimwee naar de leuke dingen die er ook waren tijdens deze periode.
De documentaire geeft een beeld van het dagelijks leven in Valkenswaard, met de focus op de laatste oorlogsweken in september 1944. Ook heikele kwesties, zoals het verzet en de Valkenswaardse NSB-ers, worden niet uit de weg gegaan.
'Mijn gestolen jeugd' vertelt over het illegaal slachten van vee, het bombardement op de sigarenfabrieken, goede en slechte Duitsers, de moorden in Borkel en de komst van de bevrijders.

U kunt de DVD bekijken op de raadpleegpc's in de Universiteitsbibliotheek op niveau 0.

Vindplaats: BENG DVD MIJN 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen